
Anna Myllylä päätyy usein työskentelemään tanssin ja teatterin rajalla
Oululainen teatteritaiteen opettaja ja esiintyjä Anna Myllylä on tuore vahvistus JoJon hallituksessa. Hän liittyi JoJon hallituksen jäseneksi keväällä 2021. Myllylä toteaa, että hallitustyö on tuonut jo lyhyessä ajassa eteen monipuolisia ja vaihtelevia tehtäviä. JoJon ohjelmistoa Myllylä on seurannut jo useita vuosia.
Myllylä on esittävän taiteen saralla pitkän linjan ammattilainen, joka on työskennellyt kauan lapsille ja nuorille taiteen perusopetusta antavassa Oulun taidekoulussa. Myllylä toimii tällä hetkellä esittävän taiteen linjan vastaavana opettajana ja myös taidekoulun vararehtorina.
– Vapaalla kentällä olen työskennellyt monissa rooleissa, kuten näyttelijänä, tanssijana, ohjaajana ja dramaturgina. Fyysinen teatteri ja tanssiteatteri kiehtovat minua niin katsojana kuin tekijänä. Tyypillisesti päädynkin työskentelemään tanssin ja teatterin rajapinnoille, entistä enemmän myös opetustyössä, Myllylä kertoo.
Vapaan kentän teoksista, joissa teatteri, tanssi ja musiikki toimivat tasa-arvoisina kerronnan välineinä, Myllylä mainitsee esimerkkinä hänelle vahvasti omakohtaisen Sun rakkautes tähden -teoksen, joka pohjautui Myllylän isovanhempien kirjeenvaihtoon 40-luvulta. Toinen viimeaikainen esimerkki on lapsille suunnattu, Hannele Lampelan Prinsessa Pikkiriikki -kirjoihin perustuva näyttämöteos.
– Näitä keskenään hyvin erilaisia teoksia yhdistää monitaiteinen kerronta sekä vahva ensemble-työskentely, jossa kaikki tekijät rakentavat teosta yhdessä. Sanoja tarvitaan vähemmän, kun taidemuodot kuljettavat tarinaa yhdessä. Vaikka tarinat ovat minulle tärkeitä, olen minimalisti tekstin suhteen, ja haluan jättää tilaa teoksen tunnelmalle ja katsomiskokemuksen tiedostamattomille tasoille, Myllylä kuvailee.
Myllylä kertoo, että monitaiteiset teokset ovat pitkään olleet osa myös taidekoulutyötä. Teatteri, tanssi ja sirkus täyttää näyttämön, jonka visuaalisen taiteen oppilaat ovat toteuttaneet.
– Kehitämme parhaillaan uusia muotoja taideaineiden vuoropuhelulle arkisista kohtaamisista pidempiin ja syvällisempiin prosesseihin, joissa esitystaide nähdään laajasti ilman suurempia raja-aitoja.