JoJon hallitus

JoJo - Oulun Tanssin Keskus ry

JoJo on pohjoisen Suomen elinvoimainen tanssitaiteen kentällä toimiva ammattitanssin tuotantokeskus, jossa ylintä valtaa pitävät yhdistyksen jäsenet.

JoJon hallitus

JoJo - Oulun Tanssin Keskuksen hallitus 2021-2022

Hallitus valitaan yhdistyksen sääntömääräisessä syyskokouksessa kahdeksi vuodeksi kerrallaan. Hallituksen tehtävä on valvoa, että yhdistyksen toiminta toteutuu yhdistyslain asetusten sekä yhdistyksen omien sääntöjen määräämällä tavalla. Hallitus valvoo, että JoJon toiminta toteutuu vuosittain syyskokouksessa päätetyn toimintasuunnitelman ja talousarvion mukaisesti. Hallitus toimii tuotantokeskuksen henkilökunnan työnantajana.

JoJon hallituksen jäsenet ovat:
Henna Holma, puheenjohtaja, draama- ja teatterituntien ohjaaja, tanssinopettaja (AMK)
Anni Heikkinen, varapuheenjohtaja, FM (tanssintutkimus), tanssinopettaja (AMK)
Miia Ahonen, hallituksen jäsen, tanssinopettaja (AMK)
Eerika Arposalo, hallituksen jäsen, tanssitaiteen maisteri, kasvatustieteen maisteri
Mia Lappalainen, hallituksen jäsen, tanssitaiteen maisteri
Anna Myllylä, hallituksen jäsen, teatteri-ilmaisun ohjaaja (YAMK)

Esittelyt: Linda Pyykkönen

Henna Holma

Hallituksen puheenjohtaja Henna Holman luovuus pääsee valloilleen monitaiteellisissa produktioissa

JoJon hallituksen puheenjohtaja Henna Holma on ollut hallituksessa mukana vuodesta 2007. Vuonna 2014 hänestä tuli puheenjohtaja. Hallituksen puheenjohtajan tehtäviin kuuluu muun muassa yhdessä toiminnanjohtajan kanssa miettiä asioita kokousten esityslistoihin ja johtaa hallituksen kokouksia sekä vastata hallituksen pöytäkirjojen allekirjoittamisesta. Holman mukaan hallituksen yhteistyö toimii mainiosti. – JoJon hallitus on aktiivinen, keskusteleva ja tanssin kenttää hyvin ymmärtävä. Hallitustyöskentelyssä on tärkeää, että päätöksiä tehdään yhdessä rakentavien keskustelujen pohjalta toisia kuunnellen sekä näkemyksiä kunnioittaen, hän kertoo.

Holma valmistui tanssinopettajaksi (AMK) Turun Taideakatemiasta vuonna 2001. Valmistumisen jälkeen Holman työt jatkuivat nykytanssinopettajana ja tanssijana hyvin monipuolisesti. Tanssin rinnalla teatteri on kulkenut hänen mukanaan lapsesta saakka. Holma opiskeli vuosina 2015–2016 myös draamakasvatusta, mutta jo ennen sitä opetustyö ja esiintyjyys alkoivat suuntautua yhä enemmän teatterin puolelle.

– Myös esiintyjänä olen kokenut, että monitaiteelliset produktiot, joissa yhdistyy teatteri, fyysisyys ja musiikki, ovat minulle se ominaisin maasto toteuttaa luovuutta ja kasvaa esiintyjänä yhdessä muiden kanssa, Holma kuvailee. – Tämän kaltaisten produktioiden kautta oppii aina valtavasti ja yllättyy, kuinka monin eri keinoin teos rakentuu pala palalta ja löytää oman ainutlaatuisen muotonsa.

Holma on mukana myös JoJon ohjelmistotyöryhmässä. Ohjelmisto on monipuolinen, ja Holma kertoo menevänsä katsomaan jokaista esitystä avoimella, odottavalla ja innostuneella mielellä. – On erityisen hienoa ja jännittävääkin nähdä, millaiseksi ohjelmisto lopulta muodostuu, kun on itse saanut olla mukana ohjelmistotyöryhmätyöskentelyn kautta siihen vaikuttamassa. Uskon, että sieltä löytyy esityksiä, jotka puhuttelevat ja koskettavat katsojia eri tavoin. 

Holma nostaa esiin kahdesta sooloteoksesta koostuvan Isoäideillemme-kokonaisuuden, joka saa ensi-iltansa 23.4. Kokonaisuus koostuu kahdesta soolosta, Henna-Maria Hanhinevan Kirjeitä Marille ja Seija–Leena Salon Helli sillä isoäidin kainalo on kuoppa. 

– Esityksen teemat, kuten ylisukupolvisen perinnön vaikutus sekä isoäitien kehollisuus, kiehtovat minua. Välillä tunnistan ihan fyysisen kaipuun kehossani omaa edesmennyttä isoäitiäni kohtaan ja ikävän yhteisistä hetkistä, kun sain kuulla hänen muistelmiaan eri ikävuosilta.

Anni Heikkinen

Hallituksen varapuheenjohtaja Anni Heikkinen on lindy hopista innostuva tanssinopettaja

JoJon hallituksen varapuheenjohtaja Anni Heikkisellä on yli kymmenen vuoden kokemus tanssikentältä, sillä hän on työskennellyt tanssinopettajana vuodesta 2008 lähtien.

– Päätyöni on vuodesta 2012 asti ollut Oulun ammattikorkeakoulun tanssinopettajakoulutuksessa, missä olen vuodesta 2014 asti toiminut tanssin lehtorina. Omaksi ehdottomaksi lempitanssilajikseen Heikkinen mainitsee vauhdikkaan lindy hopin.

Hallituksessa Heikkinen on ollut mukana vuodesta 2014 saakka. Varapuheenjohtajan tehtäviin kuuluu puheenjohtajan sijaisena toimiminen silloin, kun puheenjohtaja on estynyt hoitamasta tehtäviään. Ennen varapuheenjohtajuuttaan Heikkinen oli hallituksen jäsen.

– JoJon silloinen puheenjohtaja Petri Kauppinen pyysi minua mukaan hallitukseen. Olemme molemmat töissä Oamkin tanssinopettajakoulutuksessa, joten tunsimme entuudestaan. Hän taisi itse jäädä juuri silloin hallituksesta pois, Heikkinen muistelee.

Heikkinen valmistui tanssinopettajaksi Oulun ammattikorkeakoulusta vuonna 2009. Opinnot tanssin parissa jatkuivat Tampereen yliopistossa, jonka tanssintutkimuksen maisteriohjelmasta Heikkinen valmistui vuonna 2011.

Kemistä lähtöisin oleva Heikkinen vietti lapsuutensa ja nuoruutensa harrastaen voimistelua, jonka valmennukseen kuuluu oheisharjoitteluna baletti. Tanssitaiteeseen tutustuminen tapahtui varsinaisesti vasta Oulussa opiskellessa, kun Heikkinen alkoi osallistua JoJon järjestämiin tapahtumiin.

Eräs esitys on varsinkin jäänyt Heikkisen mieleen: – Sellainen teos Valveella, missä tanssijoita kulki vasemmalta oikealle katkeamattomana ketjuna kantaen kuviteltua taakkaa, hän kuvailee. Teoksen nimi on aikojen saatossa jo päässyt unohtumaan, mutta ainakin sisältö teki lähtemättömän vaikutuksen.

Miia Ahonen

Hallituksen jäsen Miia Ahonen pitää tanssikentän kehittämistä tärkeänä

JoJon hallituksen ja ohjelmistotyöryhmän jäsen Miia Ahosen tanssitaipale alkoi Jyväskylästä, josta hän on kotoisin. Vuonna 2014 Ahonen muutti Ouluun ja valmistui viisi vuotta myöhemmin tanssinopettajaksi (AMK). Nykyään hän työskentelee päätoimisena tanssinopettajana.

– Opinnoissa heräsi mielenkiintoni tanssitaidetta, suomalaista nykytanssia ja koreografiointia kohtaan ja olenkin syventänyt osaamistani näiden saralla. Koreografioitani on palkittu erilaisissa kilpailuissa ja tapahtumissa. Tanssi on siis merkittävä osa elämääni – se on ammattini, toimeentuloni ja intohimoni, Ahonen luonnehtii.

Vuonna 2017 Ahonen oli mukana perustamassa Nykyteatteri Vera Audentiaa, joka tuottaa ja toteuttaa monitaiteellisia teoksia oululaisen ammattitaiteen kentällä. Ahosen rooli teatterissa on hyvin monipuolinen. Hän on toiminut koreografina, tanssijana, hallituksen varapuheenjohtajana sekä rahastonhoitajana.

JoJon hallituksen jäsenenä Ahonen on yhdessä muun hallituksen kanssa vastaamassa käsiteltäviksi tulevista asioista. Yksi niistä on vuonna 2021 tehty JoJon organisaatiostrategian uudistus- ja kehitystyö, josta Ahosen mukaan tullaan kuulemaan varmasti lisää myöhemmin.

– Olen kokenut hallitustyöskentelyn hyvin mielenkiintoisena ja antoisana. Oululaisen tanssitaiteen kentän kehittäminen ja ylipäätään tanssin ammattilaisten työkentän kehittäminen tuntuu minusta tärkeältä. Koen, että JoJo tekee tärkeää ja laadukasta työtä tämän saralla, Ahonen pohtii.

Ahonen on mukana myös JoJon ohjelmistotyöryhmässä. Tämän kevään ohjelmistosta hän nostaa yhtenä suosikkinaan esiin Oulun teatterissa esitettävän supersuositun Billy Elliot -musikaalin, jonka tuotannossa JoJokin on merkittävässä osassa.

Eerika Arposalo

Eerika Arposalo on kehollisuutta tutkiva ja vauvanykytanssia opettava pedagogi

JoJon hallituksen jäsen ja tänä vuonna myös ohjelmistotyöryhmään liittynyt Eerika Arposalo on koulutukseltaan tanssitaiteen ja kasvatustieteen maisteri. Hän on ollut vapaan kentän tanssitaiteilija 14 vuotta.

Arposalon painopisteinä ovat nykytanssi, taidekasvatus ja erityispedagogiikka. Hän on erityisen kiinnostunut hiljentymisestä, aistitiedosta ja taidehistoriasta. Arposalo opettaa Oulun yliopistolla taidefilosofiaa ja draamakasvatusta. Valmisteilla on Taiken tuella myös Ruumiintieto-luentoesitys.

– Ruumiintieto-luentoesitys on saanut alkunsa samannimisestä gradustani, josta olemme yhdessä tanssinopettaja Johanna Mikkosen kanssa työstäneet luennon tanssin ja esittävien taiteiden keinoin. Johannalla on myös vahva tausta kehollisessa kasvatuksessa, Arposalo kertoo.

Esitys pohjaa tuoreisiin kansainvälisiin tutkimuksiin. Toiveena on lähteä kiertämään esityksen kanssa peruskoulujen opettajainhuoneita. Lisäksi Arposalo ja Mikkonen ovat luoneet esityksen yhteyteen oppilaille tarkoitettuja kehollisen kasvatuksen työpajoja.

Ruumiintieto voi kuulostaa mystiseltä, mutta se on sisäänrakennettu meihin jokaiseen. Näin Arposalo avaa käsitettä: – Ruumiintieto on tietoa ruumiista ja ruumiin kautta. Keskeisimpänä siinä on sisäinen aistitieto, johon kokemus itsestämme perustuu. Se sisältää itsesäätelytaidot, empatiakyvyn ja taidon rauhoittaa tai aktivoida omaa hermostoaan

Arposalo on opettanut vuodesta 2020 asti JoJolla vauvanykytanssia, jonka konseptin hän on itse kehittänyt. – Vauvanykytanssi on syntynyt tarpeesta tanssia nykytanssia, vaikka olisikin pienen vauvan vanhempi. Se on 2–14 kuukauden ikäisten lasten ehdoilla toimiva aikuisten nykytanssitunti, jonka keskiössä on dialoginen liike lapsen kanssa. Ihana maailma!

Mia Lappalainen

Mia Lappalainen haluaa edistää taiteita, kulttuuria ja ihmisten hyvinvointia

Tanssi on kuulunut JoJon hallituksen jäsen Mia Lappalaisen elämään lähes aina. – Olen aloittanut tanssiharrastukseni ihan pienenä ensin baletista ja sitten laajentanut nykytanssiin. Olen valmistunut tanssitaiteen maisteriksi 1996 ja tehnyt työurani tanssipedagogina. Koko työurani ajan olen myös toiminut produktiokohtaisesti tanssijana, esiintyjänä ja koreografina.

Tällä hetkellä Lappalainen on monitaiteellisen taiteen perusopetusta antavan Oulun taidekoulun rehtori. – Taiteidenvälisyys on erityisen lähellä sydäntäni. Omassa työssäni edistän positiivisen johtamisen, positiivisen organisaation ja valmentavan johtamisen ajatuksia, Lappalainen kuvailee.

Lappalainen oli perustamassa JoJoa ja toimi alkuaikoina pitkään sen taiteellisessa toimikunnassa. Hallituksen jäsenenä hän toimii nyt kolmatta vuotta. Tanssin kenttä on tarjonnut Lappalaiselle paikallista ja valtakunnallista verkostoitumista sekä muitakin luottamustehtäviä esimerkiksi Suomen tanssioppilaitosten liitto ry:ssä, jonka puheenjohtajana hän toimii jo toista kaksivuotiskautta.

Lappalainen kokee ihmisten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja sen edistämisen niin työssä kuin vapaa-ajalla kiinnostavaksi ja tärkeäksi. –  Rentoudun vapaa-ajalla perheen ja ystävien kanssa. Luonto on akkujen latauspaikkani. Kudon ja luen paljon, sekä pidän huolta kehostani venyttelemällä ja liikkumalla. Vesi elementtinä on minun kaikille aisteilleni tärkeä – meren tuoksu, puron solina, vesi juomana, uiminen… veden äärellä stressi ja kiire häviävät.

Taiteet ja kulttuuri ovat Lappalaiselle merkittävä hyvinvoinnin osatekijä. – Kaikki taiteiden ja kulttuurin edistäminen, mahdollistaminen ja kehittäminen tuovat työhöni merkitystä ja tarkoitusta, Lappalainen toteaa.

Anna Myllylä

Anna Myllylä päätyy usein työskentelemään tanssin ja teatterin rajalla

Oululainen teatteritaiteen opettaja ja esiintyjä Anna Myllylä on tuore vahvistus JoJon hallituksessa. Hän liittyi JoJon hallituksen jäseneksi keväällä 2021. Myllylä toteaa, että hallitustyö on tuonut jo lyhyessä ajassa eteen monipuolisia ja vaihtelevia tehtäviä. JoJon ohjelmistoa Myllylä on seurannut jo useita vuosia.

Myllylä on esittävän taiteen saralla pitkän linjan ammattilainen, joka on työskennellyt kauan lapsille ja nuorille taiteen perusopetusta antavassa Oulun taidekoulussa. Myllylä toimii tällä hetkellä esittävän taiteen linjan vastaavana opettajana ja myös taidekoulun vararehtorina.

– Vapaalla kentällä olen työskennellyt monissa rooleissa, kuten näyttelijänä, tanssijana, ohjaajana ja dramaturgina. Fyysinen teatteri ja tanssiteatteri kiehtovat minua niin katsojana kuin tekijänä. Tyypillisesti päädynkin työskentelemään tanssin ja teatterin rajapinnoille, entistä enemmän myös opetustyössä, Myllylä kertoo.

Vapaan kentän teoksista, joissa teatteri, tanssi ja musiikki toimivat tasa-arvoisina kerronnan välineinä, Myllylä mainitsee esimerkkinä hänelle vahvasti omakohtaisen Sun rakkautes tähden -teoksen, joka pohjautui Myllylän isovanhempien kirjeenvaihtoon 40-luvulta. Toinen viimeaikainen esimerkki on lapsille suunnattu, Hannele Lampelan Prinsessa Pikkiriikki -kirjoihin perustuva näyttämöteos.

– Näitä keskenään hyvin erilaisia teoksia yhdistää monitaiteinen kerronta sekä vahva ensemble-työskentely, jossa kaikki tekijät rakentavat teosta yhdessä. Sanoja tarvitaan vähemmän, kun taidemuodot kuljettavat tarinaa yhdessä. Vaikka tarinat ovat minulle tärkeitä, olen minimalisti tekstin suhteen, ja haluan jättää tilaa teoksen tunnelmalle ja katsomiskokemuksen tiedostamattomille tasoille, Myllylä kuvailee.

Myllylä kertoo, että monitaiteiset teokset ovat pitkään olleet osa myös taidekoulutyötä. Teatteri, tanssi ja sirkus täyttää näyttämön, jonka visuaalisen taiteen oppilaat ovat toteuttaneet.

– Kehitämme parhaillaan uusia muotoja taideaineiden vuoropuhelulle arkisista kohtaamisista pidempiin ja syvällisempiin prosesseihin, joissa esitystaide nähdään laajasti ilman suurempia raja-aitoja.

Teksti puheeksi.

Voit kuunnella JoJo.fi nettisivujen tekstit suomeksi puhuttuna maalaamalla halutun tekstin ja painamalla esiin tulevaa PLAY-painiketta.

Text to speech.

You can listen to the texts of the JoJo.fi website in Finnish by painting the desired text and pressing the play button that appears. Click here to the Finnish page.