JoJo - Oulun Tanssin Keskus logo

Ohjelmistotyöryhmä

JoJo - Oulun Tanssin Keskus ry

JoJo on pohjoisen Suomen elinvoimainen tanssitaiteen kentällä toimiva ammattitanssin tuotantokeskus, jossa ylintä valtaa pitävät yhdistyksen jäsenet.

Ohjelmistotyöryhmä

Ohjelmistotyöryhmä 2024

Ohjelmistotyöryhmä valitsee JoJon vuosittaisen tuotanto- ja vierailuohjelmiston. Ohjelmistoon on vuosittain kaikille ammattilaisille avoin haku.

Ohjelmistotyöryhmän muodostavat asiantuntijajäsenet, dramaturgi Jukka Heinänen, tanssitaiteilija-tanssinopettaja (AMK) Heli Pippingsköld ja koreografi-tanssinopettaja Jouni Prittinen, JoJon hallituksen jäsenet tanssinopettaja (AMK) Miia Ahonen ja ohjaaja Heta Haanperä sekä henkilökunnan edustajana toiminnanjohtaja FM (taiteentutkimus) Helena Lindqvist.

Esittelyt: Linda Pyykkönen

Jukka Heinänen

Esittelyssä ohjelmistotyöryhmän Jukka Heinänen – ”Katson tanssia maallikon näkökulmasta”

Oulun teatterin dramaturgina vuodesta 2006 toiminut teatteritaiteen maisteri Jukka Heinänen on tehnyt laaja-alaisesti teatterialan töitä ja myös opettanut useissa oppilaitoksissa. Heinänen pitää Oulun tanssikenttää elävänä, monipuolisena ja hyvällä itsetunnolla varustettuna.

Teatteri ja tanssitaide kulkevat Heinäsen näkemyksessä käsi kädessä.

– Tanssi ja liikeilmaisu on mielestäni aina läsnä näyttämöllä. Teatteri on ennen kaikkea fyysinen ja tilallinen taidemuoto. Länsimaisessa traditiossa kirjoitettu teksti on noussut ehkä liiankin hallitsevaan asemaan esitystaiteen lähtökohtana ja materiaalina, Heinänen pohtii.

Pitkän linjan teatteriammattilainen tuo ohjelmistotyöryhmän toimintaan tanssikentän ulkopuolista perspektiiviä.

– Pyrin tuomaan keskusteluun oman näkökulmani ja osaamiseni. En kuulu tanssikentän sisäpiiriin ja katson tanssia maallikon näkökulmasta, mutta dramaturgina pystyn kuitenkin artikuloimaan katsomiskokemustani maallikkoa selkeämmin. Toivon, että tämä yhdistelmä tuo arvokkaita näkökulmia työskentelyyn.

Tanssitaiteesta kiinnostuneelle ensikertalaiskokijalle Heinäsellä on jokunen hyvä neuvo:

– Kannattaa käydä katsomassa useampi teos eikä kiirehtiä muodostamaan mielipiteitä siitä, mitä tanssi on. Jos on tottunut katsomaan esityksiä, jotka perustuvat juonen kuljettamiseen dialogin ja todellisuutta jäljittelevän toiminnan kautta, ei pidä säikähtää sitä, jos tuntuu siltä että ”ei ymmärrä” tai ”pysy mukana”. 

Heinänen soisi tanssitaiteen nousevan marginaalista laajemman yleisön tietoisuuteen. Siinä hän näkee ohjelmistotyöryhmän tehtävän tärkeänä.

– Tanssiesitykset koetaan usein pienen asiantuntijayleisön tapahtumina, samoin kuin nykyteatteri tai nykytaide. Varmasti tarvitaan sellaisia teoksia, jotka ovat taiteellisesti korkeatasoisia ja joissa on jokin helposti lähestyttävä puoli – potentiaalia tavoittaa uusia yleisöjä ja madaltaa kynnystä. Toivon, että työskentely ohjelmistotyöryhmässä tuo eteen tämän kaltaisia esityksiä.

Myös yhteistyö teatterin kanssa on Heinäsen mukaan avainasemassa tanssin tunnetuksi tekemisessä.

– Teatteri on itsessään monitaiteinen kohtaamispaikka ja siksi hyvä näyteikkuna ja väylä myös tanssin maailmaan. Siksi toivon, että Oulun teatterin yhteistyö tanssikentän kanssa pysyy tulevaisuudessakin tiiviinä ja saamme yhdessä tuotettua tänne myös kansainvälisiä tekijöitä.

Miia Ahonen

Hallituksen jäsen Miia Ahonen pitää tanssikentän kehittämistä tärkeänä

JoJon hallituksen ja ohjelmistotyöryhmän jäsen Miia Ahosen tanssitaipale alkoi Jyväskylästä, josta hän on kotoisin. Vuonna 2014 Ahonen muutti Ouluun ja valmistui viisi vuotta myöhemmin tanssinopettajaksi (AMK). Nykyään hän työskentelee päätoimisena tanssinopettajana.

– Opinnoissa heräsi mielenkiintoni tanssitaidetta, suomalaista nykytanssia ja koreografiointia kohtaan ja olenkin syventänyt osaamistani näiden saralla. Koreografioitani on palkittu erilaisissa kilpailuissa ja tapahtumissa. Tanssi on siis merkittävä osa elämääni – se on ammattini, toimeentuloni ja intohimoni, Ahonen luonnehtii.

Vuonna 2017 Ahonen oli mukana perustamassa Nykyteatteri Vera Audentiaa, joka tuottaa ja toteuttaa monitaiteellisia teoksia oululaisen ammattitaiteen kentällä. Ahosen rooli teatterissa on hyvin monipuolinen. Hän on toiminut koreografina, tanssijana, hallituksen varapuheenjohtajana sekä rahastonhoitajana.

JoJon hallituksen jäsenenä Ahonen on yhdessä muun hallituksen kanssa vastaamassa käsiteltäviksi tulevista asioista. Yksi niistä on vuonna 2021 tehty JoJon organisaatiostrategian uudistus- ja kehitystyö, josta Ahosen mukaan tullaan kuulemaan varmasti lisää myöhemmin.

– Olen kokenut hallitustyöskentelyn hyvin mielenkiintoisena ja antoisana. Oululaisen tanssitaiteen kentän kehittäminen ja ylipäätään tanssin ammattilaisten työkentän kehittäminen tuntuu minusta tärkeältä. Koen, että JoJo tekee tärkeää ja laadukasta työtä tämän saralla, Ahonen pohtii.

Helena Lindqvist

Toiminnanjohtaja Helena Lindqvist pitää pohjoisen tanssitaiteen kehittämistä sydämen asiana

Lokakuusta 1999 JoJon toiminnanjohtajana työskennellyt Helena Lindqvist opiskeli aikanaan Jyväskylän yliopistossa visuaalisia taiteita ja valmistui taiteentutkimuksen maisteriksi. Niinpä hän kertoo vielä nykyäänkin välillä hämmästelevänsä sitä, että päätyi lopulta työskentelemään tanssi- ja näyttämötaiteen pariin.

– Satunnainen tapaaminen silloisen Pohjoisen flamencon taiteellisen johtajan Soili Heikkisen kanssa Rotuaarilla johti näihin itselleni käänteentekeviin seurauksiin. Hän oli tuolloin jäsenenä JoJon hallituksessa. Aloitin työt JoJolla innostuneena siitä, että saan työskennellä nykytaiteen parissa Oulussa ja pohjoisessa Suomessa. Tätä pidän edelleenkin tärkeänä asiana, Lindqvist kertoo.

Lindqvistin mukaan JoJossa on ollut mahdollista kehittää niin oman organisaation kuin koko alan toimintaa ja rakenteita. Suurin yksittäinen onnistuminen on ollut tanssin aluekeskuksen saaminen pohjoiseen ja neljän toimijan resurssien ja yhteistoiminnan kehittyminen osana valtakunnallista aluekeskusverkostoa. – Mahdollisuus olla jatkuvassa vuorovaikutuksessa ja kehittää taidetanssin alaa yhdessä taiteilijoiden ja muiden alan organisaatioiden kanssa tekee työstäni ikikiinnostavan.

Lindqvist vastaa työssään tuotantokeskuksen, vierailuteatterin, festivaalin ja yleisötyön johtamisesta. – Tehtäviini kuuluu taloudesta, henkilöstöstä, verkostoista, sopimuksista, yhteiskuntasuhteista ja toiminnan kehittämisestä huolehtiminen. Tätä työtä teen JoJon hallituksen kanssa ja alaisuudessa. Toimin hallituksen kokouksissa käsiteltävien asioiden valmistelijana ja esittelijänä, hän kertoo.