JoJo - Oulun Tanssin Keskus logo

Viimeinen sapiens

Tervetuloa katsomaan tanssia turvallisesti!

JoJon vuoden 2022 syysohjelmisto koostuu OuDance-festivaalista, kantaesityksistä ja vierailuesityksistä.

Tietoa esityksestä

Elssa Antikainen & Hanna Poikela: Viimeinen sapiens

Esityksen aikataulu

Valvesali
Ke 31.8. klo 19, ensi-ilta
To 1.9. klo 19
Pe 2.9. klo 19, mukana Oulun Päivien ohjelmistossa
Pe 9.9. klo 19 – PERUTTU!!!
La 10.9. klo 19, yleisökeskustelu
Su 11.9. klo 16

Kesto: 70 min

Esityksen kuvaus

Dystooppinen soiva kuvaelma, tanssiteos Viimeinen sapiens vie katsojan retkikunnan jäsenenä tarkkailemaan runneltua maailmaa, joka muuttuu pienen yhteisön valtapelien näyttämöksi. Yhteiskuntajärjestystä etsitään keskiajalta, ja kaiken takana pauhaavat Jarkko Martikaisen laulu ja kitara tuhon sound trackina. Minstreleinä toimivat Haaga Folk Machinen muusikot, jotka tuovat kansanmusiikin poljennon Martikaisen ikonisiin kappaleisiin. Koreografien Elssa Antikaisen ja Hanna Poikelan teoksessa esiintyvät kansantanssin ammattilaisten uuden sukupolven huiput.

Koreografia: Elssa Antikainen & Hanna Poikela | Musiikki: Jarkko Martikainen & Haaga Folk Machine | Tanssi: Mitja Pilke/ Jyrki Kontkanen (Hebe), Anna Myllylä, Anni Kirppu, Anni Koponen, Béla Gazdag, Eeva-Maria Kauniskangas, Ella Rautamies, Emma Kantelinen, Emma Laitinen, Ida Kujala, Jenna-Riikka Mäkinen, Jyrki Kontkanen, Neea-Reeta Aaltonen, Nelli Terävä, Petri Heikinmatti, Rene Ounaslehto, Riina Hosio, Samuel Aaltonen, Samuel Tuisku, Sofia Timonen, Tatu Aspelund | Muusikot: Jarkko Martikainen, Anssi Salminen, Sami Zimmermann, Tero Hyväluoma | Kuratointi: Milla Korja | Valokuva: Sami Perttilä |  Tuotanto: JoJo – Oulun Tanssin Keskus & Hanna Poikela | Yhteistyössä: Oulun ammattikorkeakoulun tanssinopettajakoulutus | Teosta ovat tukeneet: Taiteen edistämiskeskus, Oulun valistustalorahasto | Kesto: 70 min | Teos sisältää voimakkaita kohtauksia!

Elssa Antikainen:Me ollaan tehty Hanna Poikelan kanssa moninaisia juttuja jo monen vuoden ajan ja tämäkin yhteistyöidea syntyi päähänpistosta. Aiemmin olemme tehneet Ultra Bran biiseihin pohjautuvan teoksen, jossa tanssi oululaisia, meistä seuraavan sukupolven tanssijoita. Ajateltiin tehdä jotain uudempaa ja isompaa, perustuen Tanssiteatteri Hämyn kanssa vuosien ajan tehtyihin teoksiin, joissa oltiin itse mukana.

Päähänpisto tuli spontaanisti Jarkko Martikaisen tuttuihin kappaleisiin liittyen Kaustinen Folk Music Festivalilla. Nähtiin Jarkko Martikainen keikalla ja lähestyttiin häntä suoraan ideasta kertoen, kokeillen kepillä jäätä asenteella ”eihän se ota jos ei annakaan”, uskaltaen kohdata suoraan artisti, jota monesti katsotaan ylöspäin. – Jos ei uskalla heittäytyä kohti tuntematonta, ei voi syntyäkään mitään uutta!

Molemmat työskennellään kentällä ja tehdään erilaisille kansantanssiryhmille koreografioita ympäri Suomen ja päätettiin että halutaan yhdistää oma intohimo isoihin juttuihin, haluten tarjota eritaustaisille kansantanssin ammattilaisille ja valikoiduille harrastajille iso kokemus. Kaikki tekijät työryhmässä ovat yhtä ja ryhmäytyneet upeasti. Produktiossa tanssijat ovat eri puolilta Suomea eri yhteisöistä ja tämäkin on ainutlaatuista.

Tekijänä haluan liikuttaa tunnetasolla ja liikuttaa kehotasolla – ja näyttää, että kansantanssilla on vakavasti otettava tulevaisuus. Musiikintekijänä Jarkko Martikainen ei ole kansanmusiikin edustaja, vaikka Haaga Folk Machine onkin, ja toivommekin, että hänen musiikkinsa ystävät tuovat katsomoon uusia ihmisiä, jotka eivät ole tanssitaiteen aktiivikatsojia.

Ennen kaikkea haluan tehdä isosti ja näyttää että nuorissa tekijöissä on voimaa, ja että me nuoren sukupolven nais-koreografikaksikkona tuodaan kentän sisälle ja ulkopuolelle suuren mittaluokan esitystaidetta.”

Photo: Harri Rauhanummi

Hanna Poikela:Jarkko Martikaisen tuttu musiikki loi pohjavireen teokselle, vaikka välillä näyttämön tapahtumat luovat myös kontrasteja kappaleisiin. Teoksen palaset loksahtivat kohdilleen pitkälti musiikkilähtöisesti. Kappaleista löytyi paljon tanssittavaa poljentoa ja Haaga Folk Machine vielä tuo oman kierteensä svengiin.

Viimeinen sapiens on kutkuttanut sisäistä tarinankertojaani. Tanssin sanotaan alkavan siitä kun sanat loppuu. Kiteytämme teoksessa jotain oleellista sapiensin älyttömyydestä. Keskustelimme juuri työryhmän kesken rakkaudesta, siitä kuinka pahinkin ihminen on kuitenkin ihminen, jota joku rakastaa. Onko tämä tarina rakkaudesta, pahuudesta vai ihmiskunnan tuhon tiestä, sen saa katsoja päättää.

Photo: Simon Beyer-Pedersen

Jarkko Martikainen:Kun minulle esiteltiin alustavia ideoita tanssitaidetta ja musiikkia yhdistelevästä kokonaisuudesta – josta paljon myöhemmin tiivistyi pian käynnistyvä Viimeinen sapiens -teoksen esitysten sarja – ajattelin heti sen olevan sopivan sekava – ja juuri siksi niin lupaava idea.

Mitään todellista käsitystä koreografioista tai muista yksityiskohdista en tietenkään omannut, vaan vasta viime viikot ovat kirkastaneet ymmärrystä siitä, mitä olemme yhdessä ja yhtenä tekemässä.
Viimeisen sapiensin myötä olen ja olemme taas matkalla jonnekin, mikä on osittaisesti mysteeri. Juuri se on suloista: olla tekemässä jotain uutta luovaa. Siitä kaikesta muotoutuu hyvä tai jopa hyvää parempi matka.”

Photo: Sakara Records

Mitja Pilke: ”Viimeisessä Sapiensissa esittämäni näkökulmahenkilö ”Hebe” on kaikkea sitä mitä koitan oikeassa elämässäni välttää. Henkilön ajatusmaailmassa, habituksessa ja käytöksessä korostuu toksisuus, naisviha, aggressiivisuus, tunteettomuus, vallanhimo sekä ajoittainen sula hulluuskin.

Ajattelen roolityössäni tälläistä henkilöä sellaiseksi ihmiseksi, jolta puuttuu jokin merkittävä inhimillinen piirre kuten myötätunto tai sosiaalisen kanssakäymisen taito, mikä osaltaan suoraviivaistaa hänen toimintaansa ja samalla tuntuu muista uhkaavalta sekä jännittävällä tavalla myös karismaattiselta ja mystiseltä. Henkilöhahmo tuntuu turtuvan ja kyllästyvän nopeasti ympärillä tapahtuvaan meininkiin sekä ihmisiin ja loppujen lopuksi  hänen ei tarvitse tehdä itse juuri mitään säilyttääkseen kontrollin. Häntä ympäröivä pelon ilmapiiri häivyttää tunteet myös kanssaihmisiltä.

Roolin esittäminen vaatii uppoutumista sellaiseen mietemaailmaan jossa kaiken voi käsitellä joko vihalla tai ei käsitellä ollenkaan. Huomaan joutuvani työstämään tätä monelta kantilta, koska autenttisuuden hakeminen tuntuu itsestänikin hieman kalsealta. Se on kuin herättelisi sisäistä petoaan joka on lukittu syvälle sisimpään maskuliinisuuden riippakiveksi.”

Photo: Aarne Kukkonen

Liput

15 e normaali lippu / 12 e opiskelijat, eläkeläiset / 6 e JoJon jäsenet

Kulttuuritalo Valveen lippumyymälästä ja Ticketmasterista.

Kaikukortti: 6 lippua / esitys

HUOMIO LIPPUPALAUTUKSISTA:
Mikäli et vaihtanut perjantain 2.9. keskeytetyn esityksen lippua toiseen esitykseen, lipuista on mahdollista pyytää palautusta lipunhinnasta. Tämä koskee myös peruttua perjantain 9.9. esitystä. Palautusta varten pyydämme täyttämään alla olevan lomakkeen 30.11.2022 mennessä. Lomakkeelle tulee ilmoittaa tilinumero lippujen hinnan palautusta varten.

Palautuslomake suomeksi
Palautuslomake englanniksi

LIPPUJEN PALAUTUSOHJE:

  • Mikäli olet ostanut liput Ticketmasterin verkkokaupasta käyttäen luottokorttia, PayPal-tiliä, Apple Payta tai Klarna-maksutapaa, palautetaan lipun hinta käyttämällesi maksutavalle.
  • Mikäli liput on maksettu verkkopankin kautta, Ticketmaster Suomen laskulla, Ticketmasterin lahjakortilla tai ostettu lippukaupasta pyydämme täyttämään lomakkeelle tilinumeron lippujen hinnan palautusta varten.

Palautus koskee aina koko tilausta ja kaikkia tilauksen lippuja.
Tilaisuuden siirtyessä palautetaan vain lipun hinta, palautus ei koske Ticketmasterin käsittely- tai toimitustapakuluja eikä tilausmaksua.
Lipun hinta palautetaan aina lipun alkuperäiselle ostajalle.

Mikäli sinulla on kysyttävää, löydät vastaukset useimmiten kysyttyihin kysymyksiin täältä: https://help.ticketmaster.fi/hc/fi.

Kaikukortti logo

Muuta tietoa

Muistathan noudattaa yleisiä turva- ja hygieniaohjeita tapahtumissa:
– Ethän tule tilaisuuksiin oireisena
– Hyvä käsihygienia on tärkeää: pese kädet tai käytä käsidesiä
– Yski nenäliinaan tai hihaan